Thursday 18 August 2011

kisah hati dan tawakkal

assalamualaikum wbt..

middleton avenue, newcastle upon tyne
mode: sedikit kecewa dan terkilan sampai hati tak dapat menahan daripada untuk sedikit meluahkan. this is supposed to be a space filled with sweet memories but like i said..memories are made of memories. sebagaimana banyak hati berikrar that Allah knows best... emosi dan fikiran saya masih dibelenggu kecewa yang tidaklah banyak, cuma sedikit tapi cukup untuk menggugat ketenangan Ramadhan saya, at least for a few days. saya belum meluahkan perasaan ini kepada sesiapa kerana saya rasa tidak perlu...dan tidak mampu. syukur pada Allah... walau dalam kekecewaan, saya sudah redha dan tawakkal. hati saya sebelum ini mudah bertawakkal...mudah berserah dengan positif kepadaNya untuk menentukan. no matter how much i have on my plates...everything was manageable Alhamdulillah..semoga perkara besar yang saya doakan ini insyaAllah makbul kalau bukan sekarang, di masa yang paling baik, paling tepat mengikut percaturanNya yang Maha Cantik..

semalam, walaupun sedih2 sikit, saya masak nasi lemak dan kueyteow goreng utk berbuka puasa. dah lamaa nak buat nasi lemak tapi fridge penuh dengan barang2 yang perlu dimasak segera i.e. sayur2, buah2, cheese, pizza base yang semuanya kalau tak dimasak ikut turutan takut sayang terbuang sbb passed the expiry dates. finally, semalam fridge dah clear sikit, dapatlah saya masak nasi lemak... then goreng kueyteow utk berbuka and sahur sekali... plus utk my boys yg tak puasa (my eldest smlm x makan apa2...dia takmau sbb nak puasa...but i didn't let him fast until 9pm, its too long for an eight year old kan...) my mom kat kampung dah mula buat biskut raya! my eldest semalam sebut2 about cookies for raya and coincidently rupanya, biskut raya nenek terbau2 sampai kat cucu2 di newcastle :) my favourites kalau my mom nyer biskut raya tu includes biskut sarang semut, biskut nestum, biskut kacang, conrflakes..and banyak lagi lah. mama kerrys (ke kerries..cerrys...) pun bukan takat sedap but cantik jek my mom buat. missnye nak baking2 with her. semalam sempat skype with her and mak siap tunjuk lagi biskut2 raya dlm balang yg dah siap bake baru2 ni... i takdelaa nak baking2 cookies in here, its not going to be long before we fly ourselves home insyaAllah soon. harap kerja2 penulisan PhD i ni siap ikut perancangan ameen ya Allah... and i dapat balik dengan tenang dan gembira...then, boleh fokus hal2 lain pulak..

ok peeps... hope kalau ada sesiapa yang tengah bersedih hati... moga2 dapatlah kita sama2 didik hati kita untuk bertawakkal setelah berusaha yang terbaik. ingatlah, Allah knows best. bersyukurlah kerana kita dilahirkan dengan berpegang kepada Islam.. Alhamdulillah... ada Dia untuk kita berpaling..



1 comment:

  1. ahhh I feel you babe! Hari tu I baru sembang dengan one of my friends yang baru grad. Dia cakap, orang yang tak buat PhD ni memang susah nak nampak our hardship. Our hardship buat PhD ni memang susah nak quantify, measure and compare. Lain orang lain dugaan dia. Please be strong. Maybe kita tak nampak hikmah disebalik apa yang jadi kat kita at this particular moment. Only when you have faced this hardship would you find the lesson to be learnt from it. InsyaAllah.

    Don't be sad too long. You have to pick yourself up and push through. I pray Allah permudahkan our journey yang susah ni. Take care ok ;D

    ReplyDelete