Sunday 11 September 2011

motivasi PhD


Assalamualaikum wbt..
Selawat dan Salam atas junjungan Nabi Muhammad SAW..

bercakap soal masa, sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian seperti yang Allah tekankan di dalam Surah Al-Asr. diam tak diam, sudah hampir setahun saya berkelana di bumi newcastle yang tercinta ini... Alhamdulillah, doa-doa, impian dan harapan-harapan saya sebelum datang ke sini kalaupun tidak semua dapat dipenuhi, itulah kelemahan saya sebagai manusia biasa. kalau dari perspektif pengajian PhD, Alhamdulillah... sesungguhnya perancangan Allah itu Maha Cantik dan Maha Bijaksana. Saya amat-amat bersyukur dan berterima kasih atas anugerah, atas kurniaan-Nya..atas segala-galanya yang telah dicapai hingga ke saat ini. i feel that it is of paramount importance for me to narrate my PhD journey in all of its positiveness. mendalami PhD bukanlah perkara mudah apatah lagi untuk insan biasa seperti saya, namun saya merasakan tiada natijah yang baik kalau teman-teman seperjuangan membaca kisah-kisah stress saya yang tidak boleh dijadikan panduan. tidak dinafikan, bukan semua perkara yang saya tempuh indah-indah semuanya...nevertheless, stress is never avoidable but it can be managed, apatah lagi untuk insan bertuah seorang Muslim seperti kita, Alhamdulillah. di awal penulisan blog ini, saya telah bercita-cita, seandainya tiada faedah yang boleh readers dapat daripada blog saya... especially bila saya menulis dengan niat untuk berkongsi sesuatu yang saya rasakan tidak patut disimpan sendiri... adalah baik kiranya saya tidak menulis di sini. berbalik kepada kisah pengajian tadi, saya ada kira-kira sebulan lebih untuk memperbaiki draft thesis yang kedua. penghujung september adalah tempoh masa yang paling sibuk bagi saya. meeting IWAYWP di vienna, austria; thesis submission notification, urusan shipping barang untuk balik ke johor bahru (tak sabarnyee rasa untuk pulang bekerja!) task list saya begitu banyak hinggakan tak sempat utk shorlist and prioritise yang mana satu lebih utama. maybe saya kena buat task list mengikut tajuk ;) Alhamdulillah supervisor saya dahpun balik dari MIT... lega bila saya dapat jumpa dia last week..as there were many things to catch up especially with my thesis wiriting.. susah ye menulis thesis! harus banyak2 sabar, banyak2 bertawakkal dan banyak2 membaca. di saat-saat akhir begini, menulis secara membuta tuli sahaja tidak mencukupi!! jalan-jalan di blackwell uni bookshop, saya bertemu Rowena Murray's How to Write a Thesis... which is perfect to boost my motivation in writing my thesis of course! dapatlah macam-macam tips berguna untuk penulis thesis macam saya ;p

it's mine:)


bercakap tentang motivasi... my supervisor is officially my writing manager. while my dear friends who are currently writing their Masters or PhD theses...are my motivators. i find that sharing my ups and downs during my writing process is a good way of releasing stress (other than cooking simple family meals:) once in blue moon, i tend to send messages to all my FB friends..asking how are they doing, hows their children, whats the latest gossip etc etc... which i found really helpful and useful to: i- keep in touch; ii- chat about other than my PhD stuff... so, this is basically my little ways to turn on that refresh button.. just once in a while.

well i certainly hope that you are doing well in your studies too or in whatever it is that you are doing now. buat kerja sepenuh hati, dengan ikhlas, khusyuk dan tawadduk, berkasih sayang dengan mawaddah wa rahmah, and don't forget to take time for yourself to rest, do some shopping and buy little things as treats for all your hard work, smile to your loved ones even though you are very-very tired.. or even simple thing like washing your hair with your fav shampoo...all these do make a difference in our perceptions towards PhD. also... have you made a list of some sort of exciting plans for after you finish your PhD? because...this is highly motivational as well :)

till later, lots of luv and shiny sparkles!!


No comments:

Post a Comment